Mój najlepszy elementarz. Richard Scarry jest autorem wielu książek dla dzieci. Teraz mamy w Polsce Mój najlepszy elementarz. To obrazkowa przygoda dla najmłodszych.
Czasami rodzice pytają, jak pomóc dziecku w rozpędzeniu się z tym mówieniem? Od razu odpowiadam – nie przeszkadzać, nie naciskać, ma czas. Jednak jest też metoda, którą polecam w ciemno. Czytajcie razem.
Taki fajny elementarz
Przez czytanie niekoniecznie rozumiem: siedzenie, słuchanie, skupienie. Zwłaszcza kiedy mamy do czynienia z najmłodszymi. A do nich kierowany jest ten elementarz w pierwszej kolejności.
Aktywne czytanie daje o wiele więcej bodźców, a tym samym tzw. okazji edukacyjnych. Inaczej mówiąc – łatwiej wtedy dziecko kojarzy i zapamiętuje.
Czytanie z maluchem to skakanie, szczekanie, jeżdżenie na niby, piski, krzyki i oklaski. Tak powinno to wyglądać, żeby edukowało i sprawiało radość. Dlatego wiem, że ten elementarz świetnie nadaje się właśnie do aktywnego czytania.
Masz elementarz
Sporo tu się dzieje, ale wszystko związane jest ze światem, który dziecko zna. Są tu pory roku, kolory, litery, liczenie i oczywiście słowa. Czytając wspólnie z dzieckiem pokazuj wyrazy, które czytasz. Pokazuj obrazki ilustrujące dany wyraz. A potem szukajcie tego wszystkiego w waszym otoczeniu. Wyciągnięcie obrazka z książki to wielka frajda dla małego czytelnika.
Zabawy do aktywnego czytania
Podrzucam kilka zabaw dla dzieci w wieku 1,5-4 lata, dzięki którym nie tylko wesprzesz naukę wyraźnego mówienia (czy ogólnie mówienia), ale też wykorzystasz wrodzoną ciekawość do poznawania świata.
1. Papuga
Wybierze jeden wyraz z książki i umów się z dzieckiem, że cię papuguje. Następnie wypowiadaj ten wyraz na różne sposoby. Młodszym dzieciom na pewno sodoba się jeśli będzie to wyraz, który da się pokazać np. samochód, słońce, pies itd. Wypowiadaj go: wolno, szybko, cicho, głośno, śmiesznie, śpiewnie itd. Potem możecie się zamienić rolami i wtedy dziecko wybiera wyraz, a ty naśladujesz.
2. W ruchu
Wyszukacjie też w elementarzu jakieś czynności i bawcie się w ich naśladowanie np. jadący samochód itd. Jeśli się zastanawiasz, co ma wspólnego rozwój mowy z zabawą ruchową, to od razu mówię, że naprawdę wiele. Choćby wsparcie koordynacji obu pókul mózgowych. Staraj się w tych animacjach wykonywać ruchy naprzemienne np. machanie rękami lub wycieranie kurzu kolistymi ruchami oburącz. Takie zabawy bardzo wspierają pracę mózgu, a to niezbędne do nauki mówienia i poszerzania słownika dziecka.
3. Do ucha
Otwórzcie książkę z obrazkami na dowolnej stronie i wybierajcie poszczególne elementy ilustracji z zamkniętymi oczami. Kiedy je otwieracie, waszym zadaniem jest wydać dźwięk adekwatny do obrazka (fragmentu ilustracji). Jeśli więc wypadło na motor to bruuuum, brruuuum. Jeśli na kota to miau, miau itd.
4. Umiem czytać
Z młodszymi dziećmi możesz czytać całą stronę wyłącznie przy pomocy wyrazów dźwiękonaśladowczych. Będzie to brzmiało mniej więcej tak: miau, hau, ćwir, kwik, muuu, meeee itd. Wszystko zależy od tego, którą stronę z książki wybierzecie. W tym elementarzu znajdziesz m.in.: Nowy dzień, W domu, Malowanie i rysowanie, Zabawki, Plac zabaw, Narzędzia, W gospodarstwie, Na lotnisku, W sklepie, Obiad, łodzie i statki, Ubieramy się, ZOO, W mieście. Wymieniłam już tyle, a to nawet nie połowa!
Kiedy przeczytacie już całą książkę (najlepiej kilka razy) możesz się umówić z dzieckiem, że otwierasz na dowolnej stronie, czytasz wyłącznie dźwiękonaśladowczo, a pociecha ma za zadanie odgadnąć, jaki rozdział właśnie przerabiacie np. Takie dźwięki to na pewno usłyszę na placu zabaw/na budowie/w ZOO itd.
5. Bystrzaki
Przy każdym nowy rozdziale jest krótki opis sytuacji. Czasami też pytania, które skupiają uwagę malucha na danym fragmencie. To jest bardzo dobry trop do kolejnej zabawy. Wybierz jeden szczegół z ilustracji i opisz go prostymi słowami (adekwatnie do wieku dziecka) np. To jest duże, czerwone, ma drzwi, koła, jeździ po ulicy i wsiadają do tego ludzie.
Dziecko próbując rozwiązać zagadkę bacznie obserwuje ilustrację. Ty dowiadujesz się na ile rozumie twoje słowa. Możesz oczywiście dalej podpowiadać. A potem zamieniacie się rolami. Dzięki temu maluch ma szansę zbudować logiczną wypowiedź, pierwszy opis, który naprowadzi cię na odpowiedź.
Elementarz sprzed lat
Jest w tym elementarzu jedna rzecza, rozdział właściwie, który nie daje mi spokoju, dlatego o nim wspominam. Rozdział pt. W cyrku, gdzie misiek tańczy na scenie, a niedźwiadek (artystka cyrkowa) robi wygibasy na grzebie konia. Jest też foka grająca na trąbkach i lew szykujący się do skoku przez hula-hop.
Rozumiem konwencję całego elementarza, w którym nie występują ludzie tylko zwierzęta (gotują, jeżdżą wozem strażackim, opalają się na plaży itd.) więc nie dało się tego narysować inaczej. Jednak ten konkretny obrazek nie ma wiele wspólnego z bajką, a – niestety – z prawdziwym życiem zwierząt w cyrku. O ile to można nazwać życiem. Zatem czytając, koniecznie porozmawiajcie o tym obrazku. Tak po prostu.
Autor Richard Scarry
Wydawnictwo Babaryba
Najbardziej spodoba się dzieciom 2-6 lat.
Spodobała ci się recenzja? Sprawdź cenę tej książki!
Richard Scarry stworzył wiele przepięknych książek dla dzieci, gdzie dość szczegółowe ilustracje opowiadają zabawne historyjki. Kliknij w tytuł, żeby przejść do recenzji.
- Zostaw proszę komentarz, bo dla mnie każda informacja zwrotna na temat mojej pracy, jest bardzo ważna.
- Jeśli uważasz, że piszę z sensem i o ważnych sprawach, podziel się wpisem ze znajomymi.
- Polub Fan Page na Facebooku, jest tam już mnóstwo mam, zapraszamy!
- Koniecznie zajrzyj na stronę Podcasty, gdzie czeka cała masa krótkich porad wychowawczych do odsłuchania.
- Obserwuj profil na Instagramie, tam znajdziesz kulisy bloga i moją codzienność.




